Kennismakingsdag
"Vormkrachten en levenskrachten waarnemen"
               met de methode van Dorian Schmidt

Kennismakingsdagen
      2 september in Bottelare (bij Gent, B)
      9september in Groningen

Gelegenheid om kennis te maken met de methode van Dorian Schmidt.
Voor wie in de antroposofische werkgebieden werkt een mogelijkheid om het etherische verder te leren kennen. Voor wie nog niet bekend is met Antroposofie een goede manier om vanuit eigen waarneming hiermee kennis te maken.
We beginnen met oefeningen waarin we een aantal aspecten van ons eigen etherlichaam leren waarnemen.
Dit eigen etherlichaam wordt dan gebruikt als zintuig voor verdere waarneming van de etherkrachten van bijv. planten, water en levensmiddelen.

Begeleiding: Frans Romeijn.

Locatie:  2 sept.: Lindestr.21, Bottelare                 Van 10u tot 16u
Deelname: 35,00, eigen lunch meebrengen.  Informatie en aanmelden:                                        Xavier de Keyser: xavierdekeyser@gmail.com

Locatie 9 sept.: Lauwersstraat 3, Groningen
Van 10u tot 16u, eigen lunch meebrengen
Deelname 35,-, eigen lunch meebrengen
Info en aanmelden:
Gonne Corstens,
gonne_corstens@hotmail.com

Wat zijn Vormkrachten?

Het gaat bij vormkrachten om een orde van natuurkrachten die, in dat wat we als levend waarnemen, dus planten, dieren en mensen, dit leven in stand houdt. Het zijn dus tevens levenskrachten.

Ook scheppen zij de vormen waarin dit levende zichtbaar wordt. Deze vormen worden in dit stromende leven steeds opnieuw opgebouwd en weer afgebroken.

Deze vorm- en levenskrachten worden in de antroposofische literatuur ook etherkrachten genoemd en daar op vele manieren beschreven.
Zij zijn, overeenkomstig de wet dat alleen het gelijke het gelijke kan waarnemen, voor de gewone zintuigen niet waarneembaar. Een eenvoudig voorbeeld: ik kan electrische spanning niet met een weegschaal meten.
Omdat we zelf als mensen levend zijn, zijn deze vormkrachten ook in onszelf te vinden als het zogenaamde etherlichaam.
In dit etherlichaam blijken in aanleg de zintuigen aanwezig te zijn om de genoemde krachten waar te nemen. De ervaring leert dat deze waarnemings- vermogens ontwikkeld en geschoold kunnen worden. Dit op een manier die voor de kritische waarnemer stap voor stap na te volgen en controleerbaar is. Dit wel onder voorwaarde dat deze kritische waarnemer bereid is onbevangen te onderzoeken.

boek Dorian Schmidt
Beginpagina