“Kunnen wij nader kennismaken?”

Werkconferentie van 22 augustus 2019 avond t/m 25 augustus 2019

op Landgoed Kraaybeekerhof

Methodes om de wereld van de natuurwezens te benaderen, te ervaren en te helpen

Initiatief: Rosalind Veltman, Rien van den Berg, Marian van den Berg-Wieriks

De belangstelling voor de wereld van de natuurwezens groeit. De behoefte van mensen om iets voor deze wezens te betekenen groeit ook. Maar hoe doe je dat dan? Moet je helderziend zijn of worden? Moet je de taal van de wezens achter de natuurverschijnselen kennen? Moet je gewoon geloven wat de leraar op dit gebied zegt en doet? Hoe kom je die wereld nader en wat heb je daarvoor nodig? Wij willen met deze korte conferentie in augustus een podium bieden waarop verschillende mensen die met natuurwezens werken aan het woord komen en met ons aan de slag gaan. Iedereen die nader kennis wil maken met deze wereld en/of gedreven is door een gevoel van noodzaak ‘iets terug te doen’ voor de natuur en haar wezens, is van harte welkom.

Laten we de natuur met hart en ziel binnengaan, haar geheimen met helder denken belichten.

Programma

De conferentie is een vervolg op de vierdaagse “Grensverkenningen” in augustus 2017.Deze keer willen we de wereld van de natuurwezens dieper en concreter benoemen en onderzoeken.

Het is voor deze conferentie niet nodig om de vorige gevolgd te hebben.

Bastiaan Baan, priester in de Christengemeenschap open top donderdagavond met: “Samenwerking met natuurwezens -ook al zie je ze niet”. Deze voordracht is openbaar.

In de ochtenden gaan we gezamenlijk werken en oefenen onder leiding van twee ervaren gidsen op het gebied van fenomenologisch waarnemen van de natuur en de eigen innerlijke beleving.

Frans Romeijn (Den Haag) “We doen oefeningen om in jezelf de sluimerende hogere zintuigen te openen. Hierdoor stem je het instrument om in de natuur contact te maken met de verschillende natuurwezens.

Willem Daub (Bergen NH) “Als je je met aandacht op je eigen denken richt, merk je dat het veel levendiger is dan je dacht. Je duikt in een levendige denkstroom. En met die levende denkstroom kun je inspelen op de levensstroom van een plant, een boom. Een natuurwezen kan daarin vluchtigjes waarneembaar worden en ons tenslotte aankijken en iets uitspreken.

Met Ferry van der Loos en Margrete Vijlbrief gaan we in de late namiddagen in de halve groep met ‘opstellingen’ aan het werk. De andere helft kan aan verschillende activiteiten meedoen zoals de bijentuin bezoeken, een sprengenwandeling maken e.a.

Taletta Bierens zal ons op de vrijdagavond een sprookje vertellen.

Robert de Haan brengt ons op zaterdagavond via de klankwereld met de elementenwezens in contact.

Zondagochtend staat in het teken van het gesprek met als thema: welke oproep is  aan ons mensen gesteld, hoe kunnen wij de elementenwezens helpen?

Praktische gegevens

Datum:       22 augustus 20.00, ontvangst 19.30;